ФОТОГРАФІЇ Т.Г.ШЕВЧЕНКА

Відомо одинадцять фотографій Шевченка, з яких збереглося десять (дев'ять з них – у домі-музеї Т.Г.Шевченко, одна – в Літературно-меморіальному будинку-музеї Т.Г.Шевченка в Києві). До заслання поет не фотографувався.






Першу його фотографію на прохання М. Дорохової зроблено 30.03.1858 у А.Деньєра. На знімку — поет з бородою, в шапці й кожусі. З цього фото 1860 він виконав автопортрет.






Другий знімок зроблено у фотоательє І.Досса 1858. На ньому Шевченко без головного убору, в білій сорочці і темному піджаку. Після смерті І.Досса з його негатива зроблено кілька відбитків у фотоательє Д.Здобнова. Художники О.Бобров, С.Красицький, В.Касіян користувалися цим знімком при створенні портретів поета. За цією ж фотографією І.Рєпін 1888 написав портрет для світлиці в хаті, збудованій на Чернечій горі для сторожа могили Шевченка.


Третій знімок — в смушковій шапці й кожусі, з поголеною бородою — зроблено в квітні 1859 у того ж А.Деньєра. З цього фото Л. Жемчужнико замовив у Парижі літографський портрет (його майстерно виконав літограф А.Муйєрон) і привіз до Петербурга. Шевченко ствердив літографію підписом і користувався нею, працюючи над останнім офортним автопортретом. Після смерті поета художники В.Мате, М.Мурашко, Ф.Красицький та ін. користувалися цим знімком для створення живописних, графічних і скульптурних портретів Шевченка. З цього ж фото І.Крамськой на замовлення П.Третьякова — засновника Третьяковської картинної галереї — 1871 виконав один з найкращих портретів Шевченка.


В 1859 поет ще раз фотографувався у А. Деньєра – разом з своїми друзями Г.Честахівським, братами О. та М.Лазаревськими і П.Якушкіним. Лейпцігський майстер Ф.Брокгауз викадрував з цієї групи постать Шевченка і вигравірував її на сталі; пізніше і рос. майстри робили з цього фото гравюри на металі, дереві.


До 1859 належить ще одна фотографія Шевченка. На ній поет зображений на весь зріст, у смушковій шапці, кожусі і з палицею. Це невелике за розміром (9 × 12 см) фото дуже рідкісне. Виконав його, очевидно, теж А.Деньєр.

Під час перебування у Києві 1859 поет тричі фотографувався у І.Гудовського.


На першому знімку він сидить на стільці у білій сорочці з темною краваткою і темному піджаку (за цією фотографією художник Г.Цисс у 1929 виконав портрет олією).


На другому — сидить на стільці біля столу в білому полотняному костюмі з палицею в руках.


На третьому фото (погрудне) поет теж у білому костюмі з нахиленою вліво головою. З цього знімка Шевченко 1860 виконав офортний автопортрет.


До 1858-59 належить фотографія поета у темному костюмі, з якої 1859 М.Микешин зробив малюнок-портрет, репродукований ксилографією Є.Гогенфельдена у «Кобзарі» 1860, виданому коштом П.Симиренка. Цю фотографію Шевченко використав при роботі над офортним автопортретом 1860. Оригінал фото не зберігся.


Два останні знімки поета:


в чорному костюмі, в білій сорочці з чорною краваткою;


другий – разом з Г.Честахівським виконані невідомим фотографом в кін. 1860 або на поч. 1861.




[Текст: Шевченківський словник. — К., 1978. — Т. 2. — С. 311.]


Коментарі

social

Популярні публікації